Zasady bezpiecznego pożyczania


Data aktualizacji: 22.12.2018

Nie bierz pożyczki na spłatę innej pożyczki

Zasady bezpiecznego pożyczania
Pożyczanie na spłatę innych pożyczek, inaczej rolowanie, to wyjątkowo szkodliwa praktyka finansowa, która odracza problem ze spłatą, a nie je rozwiązuje. Lepiej poszukać rozstrzygnięcia w negocjacjach z pożyczkodawcą niż rolować kolejne zobowiązania. Instytucje pozabankowe coraz częściej udzielają negatywnych decyzji kredytowych w odniesieniu do osób, które posiadają zbyt wiele otwartych zobowiązań. Zanim złożymy wniosek, powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych zagadnień:
  • czy pożyczka jest nam niezbędna?
  • czy wnioskowana kwota odpowiada naszym potrzebom i nie jest zawyżona?
  • pożyczamy świadomie, znając wszystkie warunki umowy pożyczkowej?
  • czy mamy realne możliwości do terminowej spłaty?
Pamiętajmy o elementarnej zasadzie, że chwilówka nie jest rozwiązaniem długoterminowych problemów!

Jeśli się jednak zdecydujemy na zaciągnięcie kredytu, powinniśmy zadbać o odpowiedzialny wybór firmy i oferty pożyczkowej. Koncentrując swoje zainteresowanie na wiarygodnych podmiotach, które działają legalnie na rynku finansowym w oparciu o przepisy prawa cywilnego i kredytu konsumenckiego. Zweryfikowane np. w Rejestrze Firm Pożyczkowym przy KNF o ugruntowanej opinii na rynku.

UWAGA! Nigdy nie wpłacamy tzw. przedpłat, opłat przygotowawczych itp. (niektóre firmy oczekują przelewu weryfikacyjnego, jednak suma przelewu jest symboliczna 1 grosz) przed otrzymaniem chwilówki! Nie zawieramy umowy jeśli zapisy są niejasne lub niekorzystne dla pożyczkobiorcy!
Sprawdzamy wszystkie warunki pożyczki i koszty, które dotyczą naszego zobowiązania.
Reklama

Sprawdź najnowsze oferty

Uproszczona forma aplikacji

Osoby zainteresowane uzyskaniem pożyczki online, muszą dysponować komputerem podłączonym do sieci internetowej. Najczęściej kontem bankowym — wyjątkowych oferta rachunek bankowy jest zbędny. Dowód osobisty, posiadać stały miejsce zamieszkania na terenie kraju oraz możliwość zwrotu pożyczonych środków. Dobrze jest dysponowanie wiarygodnością finansową i brakiem wpisów w rejestrach osób zadłużonych.

Weryfikacja tożsamości klienta
Instytucje pozabankowe udzielają pożyczek przez internet, bez fizycznego kontaktu z pożyczkobiorcą. Dlatego stosują różne formy weryfikacji tożsamości klienta. Najczęściej odbywa się to, za pośrednictwem rachunku bankowego. Klient przelewa jeden grosz z własnego konta na rachunek pożyczkodawcy. Alternatywnym modelem może być zastosowanie aplikacji, która umożliwia weryfikację bez potrzeby przelewania pieniędzy. Wystarczy zalogować się na swoje konto za pośrednictwem aplikacji. Możliwa jest autoryzacja bez potrzeby angażowania rachunku bankowego np. podpisanie umowy w obecności kuriera, czy odbiór pożyczki w okienku poczty polskiej.

Klient instytucji pozabankowej ma prawo

Pożyczanie pieniędzy z instytucji finansowych to zobowiązanie, które musimy spłacić na określonych warunkach. Brak terminowej spłaty może zwiększyć koszty całkowite pożyczki. Dlatego warto sobie uświadomić konieczność, świadomego podejmowania decyzji i praw konsumenckich, z których możemy skorzystać.

Prawo do kompleksowej informacji o produkcie

Klient instytucji pozabankowej ma prawo do uzyskania pełnej i kompleksowej informacji o produkcie. O wszystkich składnikach oferty: w zakresie rodzaju produktu, pełnej zawartości oferty — koszty, prowizję, oprocentowanie, RRSO, inne opłaty czy inne elementy składowe wchodzące w skład propozycji pożyczkowej np. czas spłaty itd. Konsekwencje wynikające z naruszenia terminu ostatecznego uregulowania spłaty ew. braku zwrotu pożyczki. Pożyczkodawca powinien poinformować o wymogach, jakie ma spełniać potencjalny pożyczkobiorca i bezpłatnie udostępnić klientowi umowę pożyczkową. Ustawa o kredycie konsumenckim zobowiązuję pożyczkodawcę m.in. do udzielenia wszystkich niezbędnych wyjaśnień i odpowiedzi na pytania i wnioski kierowane przez klienta. W sytuacji np. braku zrozumienia składników oferty, czy innych części spraw związanych z funkcją pożyczania w danej instytucji.

Prawo odstąpienia od umowy

Każdy pożyczający m.in. w firmach pożyczkowych może skorzystać z prawa do odstąpienia od warunków umowy pożyczkowej, bez uzasadniania swojej decyzji. Gdy już po zawarciu umowy, okazuje się np. że zakres kosztów pożyczki jest zdecydowanie wyższy od tego, który był nam oferowany pierwotnie itp.

Pożyczkobiorca powinien złożyć pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy (wzór oświadczenia powinien zostać dostarczony klientowi razem z umową kredytową). Podpisane oświadczenie w terminie 14 dni od zawarcia umowy, powinno zostać dostarczone do siedziby firmy. Pożyczka musi być zwrócona do 30 dni od zawarcia umowy.

Wypowiedzenie Umowy Ramowej

Pożyczkobiorca ma prawo wypowiedzieć Umowę Ramową z ustawowym okresem 30 dni. Bez podawania przyczyn wypowiedzenia i ponoszenia dodatkowych kosztów. Klient instytucji pozabankowej musi przesłać na adres korespondencyjny ew. mailowy (wskazany w umowie pożyczkowej) firmy pożyczkowej oświadczenie o wypowiedzeniu Umowy Ramowej. Zwrócić pożyczkodawcy pożyczkę wraz z kosztami i innymi prowizjami w terminie wypowiedzenia.

Wcześniejsza spłata

Zaciągnięta pożyczka może zostać spłacona przed ostatecznym terminem spłaty bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Całkowita ew. częściowa spłata przed terminem, obniża koszt pożyczki o niewykorzystany okres.

Reklamacje

Pożyczkobiorca może za pośrednictwem telefonu, kontaktu osobistego, poczty elektronicznej lub tradycyjnej złożyć reklamację na świadczone usługi przez pożyczkodawcę. Reklamacja powinna zawierać dane klienta i oferty (imię, nazwisko i adres do korespondencji klienta, numer zawartej Umowy Ramowej) oraz szczegółowe omówienie problemu dotyczącego reklamacji wraz z uzasadnieniem. Rozpatrzenie reklamacji powinno zostać zrealizowane do 30 dni od jej złożenia. W sytuacji, kiedy przedmiot sprawy wymaga dłuższego procedowania sprawy. Pożyczkodawca może przedłużyć czas rozpatrywania reklamacji o kolejne 30 dni. Jednak firma musi o tym fakcie powiadomić wnioskodawcę wraz z podaniem przyczyny przedłużenia terminu. W sytuacji, kiedy pożyczkodawca nie uwzględni reklamacji, klient może wystąpić do Rzecznika Finansowego z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy, zgodnie z ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz. U. 2015, poz. 1348). Ostatnim krokiem na drodze roszczeń jest wniosek do sądu.

Pozasądowe rozstrzyganie sporów

W sporze klienta z pożyczkodawcą klient może skorzystać z pozasądowego rozstrzygania sporów konsumenckich prowadzonych przez Rzecznika Finansowego. Szczegóły dotyczące zakresu prowadzonych działań, znajdują się na stronie www.rf.gov.pl. W sprawach ochrony konsumentów właściwym organem jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dane teleadresowe: Plac Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa, Centrala: tel. +48 22 55 60 800; e-mail: uokik@uokik.gov.pl).

Dodaj swoją opinię

Write a comment

Comments: 1
  • #1

    Kto? (Friday, 11 January 2019 12:19)

    Tylko kto poważnie analizuje takie zasady przed podpisaniem umowy pożyczkowej? Dopiero jak trzeba sobie radzić z problemami przy spłacie, okazuje się że czegoś nie doczytaliśmy itd.