Data aktualizacji: 3 kwietnia 2018

Windykacja w social media

Poczucie bezradności, dotyczące braku możliwości odzyskania należności od niesolidnych kontrahentów powoduje, że zdesperowani przedsiębiorcy poszukają skutecznych środków perswazji na opieszałość swoich partnerów biznesowych. Coraz częściej wybierają social media do działań windykacyjnych, które za pośrednictwem presji społecznej, pomagają zdopingować dłużników do spłacania swoich zobowiązań itp. Obawa przed utratą wiarygodności firmy w mediach społecznościowych pomaga w egzekucji należności. Jednak wirtualny świat mediów społecznościowych rządzi się swoimi prawami, które muszą szanować rzeczywistość prawną np. w odniesieniu do ochrony danych personalnych itp.
Windykacja w social media
Współczesne środki komunikacji międzyludzkiej w świecie wirtualnym — social media — to doskonałe narzędzie do realizacji swoich zadań biznesowych dla firm i instytucji, które za pośrednictwem tych mediów reklamują swoją markę, kreują swoja wiarygodność czy zdobywają nowych klientów. Dlatego pojawienie się nieprzychylnych komentarzy, opinii o niespłacanych długach, pacyfikuje opinię na temat firmy w mediach społecznościowych, które dysponują ogromnym zasięgiem.

Firmy w mediach społecznościowych

Do niedawna dotarcie z informacją do masowego odbiorcy było bardzo kosztownym przedsięwzięciem, na które było stać nielicznych. Dziś, dzięki mediom społecznościowym można w kilka chwil osiągnąć milionowy zasięg swojego newsa. Szczególnie negatywne informacje cieszą się dużą popularnością. Firmy inwestują znaczne środki do prowadzenia profesjonalnych profili w mediach społecznościowych, które mają zwiększać ich zasięg i budować pozytywny wizerunek firmy. Dlatego pojawianie się niepochlebnych komentarzy na temat braku rzetelności danej firmy, musi budzić uzasadnione zastrzeżenia wśród odbiorców danego przekazu, potęgując siłę publicznej reklamacji, która zwiększa swoją skuteczność od tej adresowanej tylko do wiadomości firmy. Wstydliwe informacje o niepłaceniu np. na czas swoich faktur czy niewywiązywanie się z innych zobowiązań skutecznie dyskredytują konkretnego przedsiębiorcę w oczach jego klientów. Szczególnie jeśli nie będzie szybkiej i pozytywnej reakcji na takie opinie klientów.

Firmy windykacyjne, które rozumiejąc szczególne znaczenie presji społecznej dla odzyskiwania zaległych płatności, zaczynają wykorzystywać socjal media do swoich działań windykacyjnych.

Nieuczciwi kontrahenci a media społecznościowe

Problemy z regulowaniem zobowiązań finansowych może dotyczyć każdej branży i aktywności gospodarczej. I wcale nie musi być przyczyną realnych problemów finansowych, nierzetelnego kontrahenta. Natomiast realne mogą być skutki nieopłacenia faktur, które z braku płynności finansowej szybko mogą przerodzić się w poważny kryzys firmy. Ofiarami nieuczciwych praktyk w zakresie nierealizowania swoich zobowiązań, może stać się każdy nie tylko firmy. Brak zapłaty za sprzedany towar, usługę czy oczekiwanie na zakupiony produkt, to cechy charakterystyczne nieuczciwych praktyk gospodarczych. Upublicznienie za pośrednictwem mediów społecznościowych zakresu nierzetelnych zachowań takiego kontrahenta, może zdopingować go do wypełnienia swoich zobowiązań. Obawa przed upublicznieniem wstydliwych informacji dotyczących nieetycznych praktyk jest poważnym argumentem w sporze. Trzeba jednak pamiętać, że w przestrzeni internetowej obowiązują te same przepisy prawne i dlatego nie można zapomnieć o zdroworozsądkowym wywieraniu presji społecznej. Aby nie naruszyć zasad prawnych np. dotyczących ochrony danych osobowych itp. Przebiegli kontrahenci np. mogą zastrzec w zapisach umowy, prawo drugiej strony do upubliczniania jakichkolwiek danych dotyczących zakresu realizowanej usługi, pod rygorem wysokich kar finansowych. Jest to kolejny argument na rzecz dokładnego czytania zapisów zawieranych umów i odpowiedzialne traktowanie wszystkich czynności prawnych.

Prewencja zamiast windykacji

Nieuczciwi kontrahenci to zawsze poważny problem, zamiast realizować swoje statutowe zadania, przedsiębiorca musi skupiać się na działaniach windykacyjnych w celu odzyskania swoich należności, tracąc cenny czas i nierzadko pieniądze, narażając się na stres i ryzykowne działania biznesowe. Dlatego dobrze jest podjąć działania prewencyjne dla uniknięcia nieuczciwych kontrahentów. Zanim podejmiemy decyzję o nawiązaniu współpracy z danym przedsiębiorcą, warto sprawdzić jego wiarygodność w bazach informacji gospodarczych i opinię w mediach społecznościowych.

Popularne serwisy aukcyjne czy finansowe, skupiają dużo uwagi na gromadzenie opinii swoich klientów dotyczących firm, czy produktów, które oferują. Umożliwiając klientom wybór towaru, usługi realizowany pod kątem m.in. opinii użytkowników na dany temat, dzięki czemu za pośrednictwem presji społecznej podnosi się m.in. konkurencyjność oferowanych usług.

Social media to doskonała przestrzeń do zagospodarowania, dla aktywnych gospodarczo podmiotów, która daje wiele możliwości. Jednak warto pamiętać o zasadach, które musimy przestrzegać w swojej działalności biznesowej. Niezależnie od podejmowanych działań i realizowanych celów. Zawsze należy pamiętać o przepisach prawnych, które regulują zakres przepływu informacji i upubliczniania zastrzeżonych danych personalnych.


Pożyczki na raty

Provident - Pożyczki spłacane w ratach tygodniowych  lub miesięcznych
od 300 do 15 000 zł;
na 30 — 44 — 60 — 90 tygodni lub od 3 do 36 miesięcy;
RRSO dla przykładu reprezentatywnego wynosi 149,15%.
Hapi Pożyczki - Pożyczka ratalna do 15 000 zł
od 800 do 10 000 zł;
na 3 — 24 miesięcy;
RRSO dla przykładu reprezentatywnego wynosi 95,73%.
inCredit - Pierwsza pożyczka do 2000 zł za darmo
od 100 do 10000 zł;
na 1 — 24 miesiące;
RRSO dla przykładu reprezentatywnego wynosi 255,55%
Ratka - Pożyczka ratalna do 10 000 zł
od 1000 do 5000 zł;
na 6 — 24 miesięcy;
RRSO dla przykładu reprezentatywnego wynosi 247,64%
 Ekassa  - Pożyczki krótkoterminowe, ratalne i konsolidacyjne
od 400 do 16 000 zł;
na 1 — 12 tygodni / do 12 miesięcy;
RRSO wynosi 288,49% (dla przykładu reprezentatywnego).
Monedo Now - Pożyczka ratalna bez przelewu weryfikacyjnego
od 300 zł do 10 000 zł;
na 3 — 24 miesięcy;
RRSO dla przykładu reprezentatywnego wynosi 108%
Ratkomat - Pożyczki przez internet do 10 000 zł
od 1000 do 10 000 zł;
na 10 — 24 miesięcy;
RRSO dla przykładu reprezentatywnego wynosi 81,05%
Solven - Oferta pozabankowa bez przelewu weryfikacyjnego
od 300 do 5000 zł;
na 2 do 18 rat;
RRSO dla przykładu reprezentatywnego wynosi 1968,24 %.


Dodaj swoją opinię

Write a comment

Comments: 2
  • #1

    Juzi78 (Wednesday, 04 April 2018 14:08)

    Wielokrotnie zastosowałem m.in. na Facebook presję na niedzielnych dostawców towaru. Sprawdza się w 100 proc.

  • #2

    Ewka55 (Monday, 16 April 2018 14:01)

    Dokładnie, dobra presja w mediach społecznościowych nie jest zła.