Data aktualizacji: 02.02.2019
Z dniem 22 października 2017 roku weszła w życie nowa regulacja prawna, dotycząca ustawy o kredycie konsumenckim, która zmienia zasady informowania o kosztach kredytów w prezentacji reklam. Informacje publikowane drobnym drukiem zostały wyeksponowane na pierwszy plan, inne zasady dotyczą ogólnego ujęcia komunikatu o produkcie.
Ogólna zasada promowania — reklamowania produktów, dotycząca prezentowaniu przez reklamodawcę najatrakcyjniejszej strony — atutów. W sytuacjach szczególnych, które zostały zdefiniowane jako produkty o zwiększonym ryzyku np. leki a obecnie i kredyty konsumenckie. Zostały wzbogacone o obowiązek informowania potencjalnych klientów. O wszystkich składnikach oferty również tych, które mogą mieć negatywny wpływ na klienta tj. skutki uboczne czy dodatkowe koszty. Rzetelna i szczegółowa informacja ma na celu zminimalizowanie ryzyka nieodpowiedzialnego podejmowania decyzji przez konsumentów, w odniesieniu do wybranej grupy produktów.
Dotychczasowa forma reklamowania produktów kredytowych, była skupiona na podkreślaniu i akcentowaniu najmocniejszych cech oferty. Klient był informowany o jednym ze składników np. braku kosztów oprocentowania. Na podstawie, którego reklamodawca budował strategię promocyjną — wielkie litery, centralne miejsce czy podawanie informacji jako główny składnik produktu. Szczegóły odnoszące się do zasad możliwości uzyskania promocji przez klienta. Zakres obowiązywania itp. dane były publikowane czy podawane jako zminimalizowana forma, oparta o drobny druk na dole kreacji reklamowej.
Ożywiona dyskusja o potrzebie zmiany zasady reklamowania produktów finansowych toczyła się od kilku lat. Swoje propozycje i projekty zgłaszał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Część tych projektów zostały wdrożone w ustawie o kredycie hipotecznym, inne zostały zawarte w zmodernizowanej ustawie o kredycie konsumenckim, które zaczęły obowiązywać 22 października 2017 roku.
W sytuacjach, kiedy reklama jest oparta o alternatywny model kreacji, który nie zawiera danych liczbowych. I została zbudowana na zasadach skojarzeniowych np. sugerujących uproszczony zakres aplikacji, realizacji własnych marzeń, czy tym podobnych abstrakcyjnych wyobrażeń klienta o wykorzystaniu pożyczonych pieniędzy. Graficzna — wizerunkowa treść musi posiadać równie czytelny komunikat o wysokości RRSO produktu (liczone na reprezentatywnym przykładzie).
Write a comment