Data aktualizacji: 27 marca 2017

Jak zapobiec wyłudzeniu kredytu

Alert Strażnik Kredytu

Biuro Informacji Kredytowej wprowadziło nową usługę, pod nazwą Alert Strażnik Kredytu.
Biuro Informacji Kredytowej wprowadziło nową usługę, pod nazwą Alert Strażnik Kredytu, która ma zapobiegać wyłudzeniom kredytów, za pośrednictwem alertom SMS. Usługa w ramach promocji jest dostępna za darmo, przez okres 60 dni. W ramach Konta Próbnego, które można założyć na portalu internetowym BIK.
 
Związek Banków Polskich opublikował raport InfoDok, prezentując wyniki za I kwartał 2014 r. Z których wynika, że tylko w pierwszym kwartale tego roku, odnotowano próby wyłudzenia kredytów na łączną sumę 134,9 mln zł. Przy wykorzystaniu fałszywych tożsamości.
Reklama
Z dokumentów InfoDok dowiadujemy się, że od ponad roku systematycznie wzrasta liczba działań, które mają na celu uzyskanie kredytu, przy wykorzystaniu skradzionych danych personalnych. Od 1402 odnotowanych prób, w IV kwartale 2010 r do 2088, które zostały zidentyfikowane w pierwszym kwartale tego roku. Co stanowi wzrost o 49%, będąc najwyższym wynikiem od 2009 roku.
 
Okres wakacyjno-urlopowy jest szczególnie podatnym czasem na powstawanie sytuacji, sprzyjających kradzieżom czy utraty w innych okolicznościach dokumentów, a w konsekwencji również danych personalnych, które mogą zostać wykorzystane do czynności niegodnych z prawem, m.in mogą posłużyć do prób wyłudzenia kredytów w instytucjach finansowych.
 
Biuro Informacji Kredytowej, poza zakresem swoich statutowych działań, dotyczących gromadzeniu danych na temat aktywności kredytowej, kredytobiorców. Pod wpływem rosnących statystyk, w zakresie prób wyłudzeń kredytów. Do działań informacyjnych prowadzonych, doszły realne działania, które mają przeciwdziałać próbom nielegalnego wykorzystywaniu danych osobowych, przez osoby trzecie. Polegające na udostępnieniu Alertu Strażnika Kredytu, który służy m.in do monitorowania działań kredytowych, przy użyciu naszych danych personalnych. W momencie, kiedy tylko zostanie złożony wniosek kredytowy w instytucji bankowej lub innej, która współpracuje z BIK. Otrzymamy alert za pośrednictwem sms lub poczty elektronicznej e-mail. O zaistnieniu takiej okoliczności. Jeśli autorem takiego wniosku kredytowego, jest osoba trzecia, która nieprawnie dysponuje naszymi danymi osobistymi. Możemy podjąć natychmiastowe działania prewencyjne, we właściwej instytucji finansowej, która została wskazana w przesłanej przez alert wiadomości.
 
W sytuacjach kiedy stajemy się ofiarami kradzieży dokumentów lub zostały zagubione w inny sposób. Musimy pamiętać o podstawowych czynnościach, które należy podjąć. Natychmiast po stwierdzeniu utraty dokumentów, głównymi czynnościami są: niezwłoczne powiadomienie odpowiednich organów administracyjnych tj. policja, urząd gminy i instytucję bankową. Musimy zdawać sobie sprawę z istotnej potrzeby przekazania informacji do banku. Nawet, jeśli nie jesteśmy klientami banku, powinniśmy bezwzględnie poinformować instytucję bankową. Jeśli nie posiadamy konta w banku, czy nie korzystaliśmy z innych usług, to taka instytucja ma ograniczone możliwości weryfikacyjne. Nie dysponuje np. naszymi wzorami podpisu itd.
Zgłoszenie do banku utraty dokumentów, skutkuje przekazanie do Systemu Dokumenty Zastrzeżone i dalej do wszystkich polskich banków, Poczty Polskiej, operatorów telefonii komórkowej i innych instytucji, m.in. do BIK.

System Bezpieczny PESEL

Pozabankowa baza bezpieczeństwa

Pozabankowa baza bezpieczeństwa
Bezpieczny PESEL

Związek Firm Pożyczkowych we współpracy z CRIF powołał pozabankową bazę bezpieczeństwa w ramach Systemu Bezpieczny PESEL. Darmowej centrali danych zastrzeżonych, która ma za zadanie zabezpieczenie naszego PESEL przed użyciem bez naszej wiedzy i świadomości.

Instytucje pozabankowe w trosce o bezpieczeństwo swoich klientów, pragnąc skutecznego ich zabezpieczenia, przed kradzieżą danych osobowych, powołały system Bezpieczny PESEL. Główne zadanie systemu polega na prewencyjnym zabezpieczeniu danych osobowych klientów, którzy za pośrednictwem portalu bezpiecznypesel.pl. Blokują możliwość uzyskania pożyczki pozabankowej od użytkowników systemu CreditCheck, przy wykorzystaniu zarejestrowanych danych personalnych.

Podobnie jak bankowy Alert Strażnik Kredytu, system Bezpieczny PESEL jest całkowicie darmowy i dobrowolny. Pozwalający skutecznie zablokować swoje dane personalne przed wykorzystaniem w instytucjach pozabankowych do zaciągnięcia pożyczki. Szczególnie przydatnej funkcji Usługi zgłoszenia utraty w sytuacjach np. utraty dokumentów. Zależnie od zaistniałych okoliczności, konsumenci mogą swobodnie blokować, jak i cofać blokady swoich danych bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów czy konsekwencji.

Wystarczy wypełnić formularz rejestracyjny, potwierdzić swoją tożsamość i aktywować system Bezpieczny PESEL.


Dodaj swoją opinie

Write a comment

Comments: 8
  • #1

    Fin (Sunday, 28 September 2014 12:27)

    Bardzo fajna usługa, szkoda tylko że płatna niestety po okresie próbnym.

  • #2

    Alek9 (Wednesday, 17 February 2016 11:36)

    Interesujące rozwiązanie, które powinno być powszechnie praktykowane - oczywiście nieodpłatnie!

  • #3

    Wiola S. (Saturday, 16 April 2016 11:58)

    Taka usługa powinna być standardem w ramach np. oferty konta bankowego czy kredytu...

  • #4

    EER (Wednesday, 31 August 2016 15:57)

    W dobie firm pożyczkowych, taki alert w odniesieniu tylko do banków TO JEDNAK MAŁO!

  • #5

    super... (Sunday, 16 October 2016 18:57)

    Super sprawa ale musi być bezpłatna!

  • #6

    polek (Sunday, 19 February 2017 10:38)

    Podrobić zaświadczenie o zatrudnieniu jest łatwo: http://pamietnikwindykatora.pl/2014/10/01/podrobienie-zaswiadczenia-o-zarobkach-bardzo-latwe/ ale do banków dalej to nie dociera. A przecież wystarczy żądać pdf z historia na koncie.

  • #7

    ?!. (Tuesday, 28 March 2017 19:24)

    Wszystko, co służy poprawie bezpieczeństwa, na rynku finansowym jest godne pochwały. Jednak analizując oba materiały dotyczące ,,Alert Strażnik Kredytu,, i ,,System Bezpieczny PESEL,, można odnieść wrażenie, że firmy pozabankowe ambicjonalnie kreują duplikat bankowego ,,Alert Strażnik Kredytu,,. Zamiast się przyłączyć do istniejącej formy zabezpieczeń danych osobowych. Konsument chcący skutecznie zabezpieczyć się przed kradzieżą danych osobowych, musi uczestniczyć w obu projektach! Zamiast optymalnej skuteczności przy minimum formalności, mamy dwa różne projekty o ograniczonym zakresie oddziaływania. Gdzie w tym wszystkim interes konsumenta?

  • #8

    Ula (Tuesday, 04 April 2017 21:07)

    Lepiej by było gdyby był jeden system dla wszystkich.